Selasa, 7 September 2010

Hari Raya

Lagi 2 hari aidilfitri bakal menjelma. Adakah aku telah bersedia???? Rasanya 60% persediaanku... Yang lain????Huhhhh tak terbuat aku dalam masa terdekat. Tapi aku bersyukur suami dan anak2 amat memahami.Pasti mereka akan menyudahkan 40% lagi.

Yang lebih utama yang akan ku nyatakan disini bukanlah persiapan tapi...... perasaan seorang ibu tua yang mengharapkan kehadiran anak dan cucunya. Apakah daya seorang ibu tua yang telah kehilangan daya kuasa tangan kanannya akibat strok 2007 yang lalu. Anak-anak akan kembali.... tapi petang sehari sebelum hari raya.Bagaimanakah persiapan ibu tua itu tanpa pembantu. Perancanganya menyambut raya seolah-olah dia sempurna seperti dahulu kala. Ingin memasak rendang daging 5 kilo dan 6 ekor ayam.. Huhhhh... aku yang sihat ini pun tidak berdaya. Sebagai seorang anak aku mampu menyediakan segala apa yang perlu seperti daging & ayam (telah pun ku pesan pada peniaga di pasar tadi) rempah, bawang & bahan-bahan yang lain. Beras dan ketupat segera pun telah di beli tadi. Bagaimana aku dapat membantu sedangkan keluarga ku sendiri pun memerlukan aku untuk memasak makanan perayaan ini. Di manakah adik beradik ku yang lain????? 6 anak yang dikandung 1 di besarkan tetapi ibu seorang ini tidak dapat dijaga perasaannya... Pulang lah kakak-kakak ku. Bantulah ibu... Segala persiapan telah disediakan.

Ingatlah kakak2 ku.... bukan wang yang ibu dahagakan tapi kasih sayang dan perhatian kalian. Aku tahu beratus kau utus buat ibu tua ini. Aku tahu...... kerana akulah menguruskan segala perbelanjaannya. Simpananya mengalahkan aku yang bekerja. Selain pencen arwah ayah duit kalianlah yang terdapat di dalam akaun itu. Aku tahu...

Jagalah hati dan perasaan orang tua ini. Hayatnya belum tentu lagi. Aku tidak terdaya menanggung seorang diri kerana aku pun ada keluarga sendiri. Ketika kalian jauh, semua tanggungjawab menjaganya aku usahakan sedaya upaya. Tak bolehkah hari raya ini kalian luangkan masa bersamanya menyediakan juadah warisan aidilfitri ini????? tak bolehkah?????
Sewaktu ke bank tadi, aku dapat mendengar keluah hatinya yang terlontar dari bibirnya. " Mengapakah Allah menduga anak2ku begini?" Ini adalah kerana ibu telah bertemu dengan orang kampung yang telah merantau bertahun tetapi pulang menyambut aidilfitri bersama keluarga di kampung. Lebih meriah lagi membeli belah bahan dapur bersama ibu tercinta untuk menyambut hari lebaran.

Wahai kakak2 ku, pulanglah... Jangan sampai mata ibu terpejam lantaran kepunan dengan kenangan dizaman silam......pulanglah..... bersama meraikan aidilfitri dan bersama memeriahkan persiapan ibu yang tidak terdaya itu menjelang aidilfitri. Aku mohon kepada Illahi bukalah pintu hati dan minda kakak2 ku agar terfikir tentang perkara ini. Aminnnn......

Aku sekadar seorang adik yang tiada kuasa untuk menasihati kalian. Hanya dengan cara ini sahaja yang dapat ku luahkan.....

Antara cerita2 ibu tercinta dan tradisi yang ku perhati:
Anak sulung yang ku panggil Along, setiap tahun beraya di rumah mentua... dengan alasan ingin beraya lama di kampung ku nanti. Anak ke 2 dan ke 4 akan pulang petang sebelum raya... biasanya pukul 5.00 petang baru lah sampai. Itu pun paling awal. Anak ke 3, serumah tetapi sentiasa tidak sependapat dengan ibu dan selalu bermulut lancang memarahi adik beradik yang lain menyebabkan tercetusnya perbalahan. Anak ke 5, anak lelaki tunggal, banyak masalah tersendiri.... Aku, anak ke 6 yang diamanahkan menjaga ibu lantaran tinggal sedaerah dengan ibu. Anak yang ibu pelihara sejak lahir, umpama tidak wujud lagi kerana walaupun tinggal dalam daerah bersebelahan namun tidak lagi mempedulikan ibu lantaran semua anak telah dewasa. Semasa anak2 masih kecil ibu tua ini yang menjaganya...... malah dalam pantang pun ibulah yang menjaganya dari keluar hospital sehingga tamat pantang.

Sekadar kenangan...... sewaktu kepulangan hampir semua anak2 ibu semasa cuti persekolahan pelbagai kereta terpakir dilaman ibu. CRV, Citra, Avanza, gagah terbiar dilaman. Jam 7.30 pagi ibu menelefon memberitahu perutnya sakit. Dengan segera aku datang untuk membawanya ke klinik. Apakah makna semua ini........

Ya Allah... Ampunilah dosaku ini sekiranya aku berdosa menceritakan kepincangan keluarga ku ini. Aku yakin dengan cara ini segala yang terbuku telah terlerai..... Ampunkan aku Ya Allah. Buat mu ibu, sabarlah dengan kerenah anak2 mu. Buat kakak2 ku, kembalikanlah kebahagian ibu sebagaimana kalian memerlukan ketika kalian dalam kesusahan dahulu. Kesenangan hari ini merupakan kesusahan ibu diwaktu lalu.... kenang-kenangkan.....

Coretan adik yang tidak berdaya..............

1 ulasan: